Sustainable Retailer of the Year

ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year

Dit zijn de kanshebbers voor de editie 2021-2022:

Auping



Auping lost door hun ‘Auping take back system’ het matrassen afval probleem op. Door de matrassen circulair te maken en duurzame materialen in de bedden te verwerken zetten ze echt forse stappen voor verduurzaming van de slaapindustrie. Als pionier in deze sector is het familiebedrijf erg goed bezig om klanten te inspireren rond bewustwording op dit thema.

Tony's Chocolonely



Het slaafvrij maken van de cacao industrie is de missie waarom Tony’s Chocolonely bestaat. Ze zeggen zelf een impactbedrijf te zijn wat chocola maakt. De jury is gecharmeerd van het feit dat Tony’s als voorbeeld kan dienen voor veel bedrijven waarbij het laat zien dat duurzaamheid niet alleen kan worden bereikt. Dit bereik je alleen door samen te werken met leveranciers, klanten, overheid en concurrenten.

Zeeman



Zeeman wordt geroemd door de hoge mate van transparantie, dat ook terug te zien is in het MVO verslag. Daarnaast is hun omgang met leveranciers vooruitstrevend en dekt het motto 'Zuinig' de duurzame lading perfect. Ook is de jury te spreken over de samewerking die Zeeman onlangs is aangegaan met kringloopwarenhuis Het Goed. Dit maakt het mogelijk om in een aantal Zeeman-winkels in Nederland tweedehands kleding te kopen én in te leveren. Een mooi initiatief waarvan de jury benieuwd is naar de resultaten en het vervolg. Volgens de jury liggen er nog kansen voor Zeeman op het gebied van duurzaam katoen (BCI), dat bijvoorbeeld dichter bij huis ingekocht zou kunnen worden.

Juryleden

Henk Hofstede
Henk Hofstede
Sectorbanker Retail Commercial Clients, ABN Amro

Bert van Son
Bert van Son
Winnaar vorig jaar en oprichter MUD Jeans

Gerwin Souman
Gerwin Souman
Business Development Manager, Q&A

Michiel van Yperen
Michiel van Yperen
Transitionmanager, MVO Nederland

Margreet van Schaijk
Margreet van Schaijck
Brand manager, Lush

Marlot Kiveron
Marlot Kiveron
Sustainability, Lead Otrium

Meike Koster
Meike Koster
Marketing & Communications Manager, Max Havelaar

Wie gaat er dit jaar met de titel naar huis?